Buisjes in cilinderkop vastzetten

Jullie kennen wel het beeld van een gedemonteerde cilinderkop van de 2CV-motor. Aan de cilinderzijde steken er twee aluminium buisjes uit de kop. In deze buisjes/ pijpjes zittend e stoterstangen die in- en uitlaatklep bedienen. Maar deze buisjes vormen ook het afvoerkanaal voor de olie van de cilinderkop naar de carter. De uiteinden van de buisjes sluiten aan op de carter en worden afgedicht met de bekende “brilrubbertjes”.

Na verloop van tijd worden deze rubbertjes wat hard en begint daar olie te lekken. Je moet dan de cilinderkop demonteren en nieuwe brilrubbers monteren. Dat is best een flinke klus: dus altijd nieuwe brilrubbers plaatsen als de “kop” er af is geweest (ze kosten geen drol”)”.

Let er wel op dat je de kop voorzichtig monteert. Je moet “met gevoel” de pijpjes in de gaten van het carter plaatsen. Je kunt dat niet zien omdat de brilrubbers er voor zitten. Denk niet: “Ik draai de cilinderkopmoeren aan, dan gaan de pijpjes wel in de gaten”. Het gevolg is dat de pijpjes kapot gaan. (Ik spreek uit ervaring)

Tijdens een kitcarvakantie had ik een ander probleem ontdekt. Er lekte wat olie uit de cilinderkop ter plaatse van één van de buisjes. het valt te verwachten dat zo’n lekkage in de loop van de tijd erger wordt, dus een mooi klusje om er in de winter iets aan te doen!

Toen de cilinderkop gedemonteerd was, kon ik duidelijk zien dat de buisjes in de kop zijn geplaatst en bevestigd door een persing van binnenuit.

Het hulpstukHet “persen” van het buisje wilde ik herhalen; daarom heb ik er een hulpstuk voor gemaakt. Het is he principe van een keibout (zie foto 1). Door een moer vast te draaien wordt een stukje rubberslang ingedrukt en zo naar buiten geperst. Als proef is dat op een cilinderkopbuisje uitgeprobeerd; …. en jawel, er kwam een dikke ribbel in het buisje. Met dit stukje gereedschap kun je het buisje op verschillende dieptes in de cilinderkop vastklemmen.

Conische drevelIk ben ook nog even naar Godfried gegaan. Hij heeft een conische drevel waarmee je de bovenrand van het buisje in de kop kan vastslaan (zie foto 2). Sla voorzichtig (het is aluminium!!!) met een hamer op de drevel en aan het geluid kun je het goed horen als het buisje vast in de kop komt te zitten.

 

Het buisje zit dus nu zowel aan het uiteinde als wat dieper in de cilinderkop vast. Bij een eerste proefrit heb ik geen olielekkage meer gevonden, dus alles lijkt goed!!!

Groeten van Ger-Kitcar- de-Vrieze