Kabeldoorvoeren

Het elektra in auto’s is vaak een bron van ongemakkelijke storingen. Een zorgvuldig uitgevoerde bekabeling kan veel ergernis voorkomen. Op plaatsen waar kabels een wand kruisen kan de isolatie beschadigen en zal er kabelbreuk of kortsluiting ontstaan.

Om een wand “veilig” te kruisen moet er in het gat in de wand een zogenaamde doorvoertule worden geplaatst. In de handel zijn vele vormen en afmetingen verkrijgbaar, maar als je iets speciaals zoekt is het moeilijk te vinden.

verschillende doorvoertule

Als je een donorauto sloopt moet je alle nog goede doorvoertules bewaren, je hebt dan al een aardig voorraadje. Let op dat voor een kabelkruising in een polyester wand een tule nodig is met een bredere spleet in de omtrek.

Het doorvoeren van een nieuwe kabel door een tule is gemakkelijk, maar als je een kabelbundel -met stekkers en al- wil doorvoeren dan lukt dat niet. Daarvoor gaan we een ander oplossing maken.

In de wand maken we een gat dat groot genoeg is om de stekker er door te steken. We maken in een metaalplaatje een gat met dezelfde afmeting. Dat plaatje bevestigen we met enkele boutjes aan de wand. Tussen de wand en het plaatje bevestigen we een stuk rubbermat met daarin een gat dat precies rond de kabel past. Door een snede te maken van het gat naar de rand van het rubber, kan het rubber op de kabel geschoven worden. Als het rubber tussen de wand en het plaatje wordt geplaatst en het geheel wordt met de schroeven stevig vastgezet, dan is er een waterdichte en “veilige” kabeldoorvoer. Als je wilt kan je in één doorvoer meerdere kabels aanbrengen.

Voor de foto’s heb ik een stuk hardboard een doorvoer voor een kabel met een stekker gemaakt.

materiaal voor kabeldoorvoeren waterdichte en veilige kabeldoorvoering

Zo, nu kunnen we een kabel met stekker en al op een goede manier door een plaat steken.

Ik wens jullie veel sleutelplezier.

Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze