De poelietrekker
Wij- kitcarbouwers- zijn meestal een beetje eigenwijs, omdat wij denken dat we op eenvoudige wijze de techniek van de 2CV kunnen verbeteren. Als het zo eenvoudig is om de techniek te verbeteren dan had Citroën dat destijds wel gedaan. Toch geeft het ons plezier om iets te bedenken dat ook nog blijkt te werken. Het zal meestal geen “verbetering” zijn, maar het valt in de categorie “zo kan het ook”.
Toch is er één onderdeel dat we echt kunnen verbeteren. Eigenlijk vinden we daarvoor het bewijs bij de Citroën zelf. Het betreft de poelie p de krukas die de dynamo aandrijft. Deze poelie moet verwijderd worden als je bij de contactpunten en de andere ontstekingsdelen wil komen. Om de poelie te verwijderen moet de bout in het hart van de poelie met een pijpsleutel worden losgedraaid en met een flinke klap met een hamer tegen de pijpsleutel komt de poelie los van het tapse einde van de krukas. Alle sleutelaars hebben zich er over verbaasd dat je een harde klap moet geven. Dat druist in tegen ons besef dat je nooit mag slaan op gelagerde onderdelen.
Dat de Citroën-techneuten er uiteindelijk ook zo over dachten blijkt wel bij de aanpassing van het motorontwerp om deze geschikt te maken voor de Visa. In de poelie van de Visa-motor is een voorziening opgenomen om de poelie met een eenvoudige trekker los te nemen. Het bijzondere is dat het losnemen van de poelie bij de Visa-motor eigenlijk nooit nodig is, omdat deze motor standaard voorzien is van een elektronische ontsteking die zich niet achter de krukaspoelie bevindt.
In de beschrijving en de beelden zal ik een standaard poelie aanpassen voor gebruik in een kitcar met rijwindkoeling. Het waaiergedeelte van de poelie moet worden verwijderd. Ook de aansluiting voor de slinger moet eraf. Door het verwijderen van de slinger-aansluiting is het niet meer mogelijk om de poelie met een flinke klap los te maken. Het maken van een voorziening t.b.v. een poelietrekker is daarom noodzakelijk. Met behulp van een montageklem maken we van de boormachine een eenvoudige “draaibank”.
Door het hart van de poelie steken we een draadeind (M12). Ik heb gemerkt dat in het hart van de poelie een gat zit van 12 mm., maar er zijn er ook die daar een gat hebben van 11 mm.. Je moet dus -zo nodig- het gat opboren tot 12 mm.. Met de door de poelie gemonteerde draadeind kunnen we de poelie in de boormachine plaatsen en zachtjes laten ronddraaien. Met een haakse slijpschijf kan dan de flens van de waaier van de poelie worden afgeslepen. ook de aansluiting voor de slinger wordt er zo afgeslepen.
let op de veiligheid. Doe dit werk met twee mensen en gebruik goede handschoenen en veiligheidsbril!
Na het afslijpen kun je met een schuurpapier de draaiende poelie ook gemakkelijk blank schuren. wat we nu nog moeten doen is een moer in het midden van de poelie vastlassen.
Neem daarvoor een moer met de schroefdraad 12 x 1,25 mm.. Die kun je gemakkelijk vinden, want dat is de maat van de wielmoeren van de 2CV. Uiteraard moet je de flens die aan de wielmoer zit verwijderen. De hoekjes van de zeskanten van de moer moet je een heel klein beetje afvijlen. Dan past de moer precies goed vast in de opening. Je kan daarvoor een montagepunt van de schrokbreker gebruiken, die heeft ook schroefdraad 12 x 1,25 mm.. De moer wordt vastgelast. Nu de las en het voorvlak van de moer goed glad afslijpen en de poelie is klaar. uiteraard nog even een paar lagen primer en lak aanbrengen.
Je kan de poelie nu monteren met een “gewone” M10 bout. (Een RVS-bout staat wel zo fris.) De M10 bout past precies binnen de schroefdraad van de ingelaste 12 mm. moer.
Als je de poelie wilt verwijderen, dan draai je de M10 bout er uit en je draait er een “trekker” in met schroefdraad 12x 1,25. Het eerste deel van deze bout (de “trekker”) moet tot een dikte van 8 mm. afslijpen. Deze diameter heeft vrije doorgang in de schroefdraad van M10.
Door de fijne schroefdraad van de poelietrekker kun je poelie zodner veel kracht te zetten los trekken.
Zo, nu hebben we het werk van de Citroën-constructeurs toch verbeterd!!!!!
Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze