Veilig opkrikken van auto
Jullie kennen wel het beeld van een kitcar die je hebt opgekrikt om de wielen van de grond te krijgen. Dan moet je één kant van de auto echt heel hoog optillen. Om te voorkomen dat de auto van de krik afglijdt gaan we een eenvoudige voorziening maken.
Om een “eend-achtige-auto” op te krikken moet je op je garagekrik de tilschotel vervangen door een dwarsbalk. Ik heb daarvoor een vierkante buis, 40×40 mm, lang 60 cm, genomen en daaraan een massief rond stuk gelast (diameter 30 mm., lang 70 mm.). De vierkante buis heb ik met vilt (stuk ondertapijt) beplakt.
Je moet echt werken met een dwarsbalk die goed vast steekt in krik, dus niet met een losse balk op de schotel van de krik. De auto wiebelt dan gemakkelijk van de krik af en dat kan erg gevaarlijk zijn!
Om te voorkomen dat de auto van de krik af schuift moet je aan de onderrand van het chassis stukjes hoekprofiel bevestigen.
Breng die aan op de plaats waar de balk van de krik komt als je de krik onder de auto schuift (en je met de krikboom nog kan “pompen”). Deze plaats zal ongeveer in de buurt zijn van de voor- en achterwielen. Op deze plaats is de kans erg klein dat de aangebrachte hoekstukjes stuk gaan op een verkeersdrempel.
Bij de kitcar die ik aan het bouwen ben bevestig ik sledes onder de randen van het chassis (omdat ik de kitcar erg laag ga afstellen). Voor het plaatsen van de krik maak ik uitsparingen in de sledes.
De allerbelangrijkste tip: nooit, nooit, nooit onder een auto werken die alleen op de krik rust. Je moet dan altijd een stevige ondersteuning aanbrengen, al was het maar een stapel stoeptegels. Ik wens jullie veel “veilig” sleutelplezier.
Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze